WEBALKALMAZÁS
= Előkészítés     
= Fejlesztés      
= Fenntartás      
= Felhagyás
Portfólió
Honlap térkép
home page general information levél küldése copyright information

Site specifikálás

   Mielőtt egy webalkalmazás fejlesztésébe fognánk - ugyanúgy, mint minden műszaki, létesítési feladatnál - el kell képzelni, sőt meg kell tervezni, magát a rendszert, vagyis mind a majdani szolgáltatást, mind annak alapját képező website-ot. A rendszer specifikációra (rendszerterv, feladatanalízis, egyszerűbb esetekben szinopszis, de mindegy, hogy minek hívjuk) különösen komolyabb rendszereknél van szükség, főként, ha a fejlesztlés többszereplős:

  • a rendszer elképzelések megfelelő tartalmú rögzítése, a megbízó (tulajdonos, szolgáltató) és a fejlesztők közötti kommunikáció, számítástechnikai és jogi alapját (úgyis tekinthetjük, hogy a megbízási szerződés mellékletét) képezi,
  • mivel a fejlesztésen általában több ember (pl.: programozó, designer, webmester, tesztelő, stb.) dolgozik, ezen személyek közötti munkamegosztásához, a különböző részfeladatok specifikálása és az egyes átmenetek (interface-k) előzetes definiálása elengedhetetlen,

ám akkor is hasznos (a magunk részéről feltétlenül ajánljuk), a site-unk előzetes specifikálása, ha egymagunk végezzük a fejlesztést.

   Tekintsük át, miknek kell szerepelnie, egy részletes feladatmeghatározásban:

I. ALAPADATOK, FŐ CÉLOK:

  • a megbízó alapadatai,
  • előzmények, internetes környezet (szolgálató, domain, tárhely stb.),
  • a témakör rövid ismertetése,
  • milyen célok érdekében hozzuk létre a weboldalt,
  • célközönség, szűkítés, pozícionálás,
  • konkurencia felmérése, weboldalainak elemzése,
  • milyen költségkerettel rendelkezik a fejlesztendő weblap számára,
  • mi a fejlesztés határideje,

II. TARTALOM :

  • navigációs struktúra megtervezése (fejlesztői segítséggel),
  • weboldal frissítési gyakorisága, ki végzi a frissítést, az üzemeltető, külső megbízott, vagy a felhasználók,
  • hirdetési igények, többnyelvűség,
  • modulok számbavétele:
    • blog,
    • fórum,
    • szükséges-e külön admin felület (ha az oldal tartalmát maga szeretné menedzselni),
    • regisztráció,
    • hírlevél,
    • szavazás,
    • statisztikák,
    • vendégkönyv,
    • multimédia, animáció,
    • kapcsolati form,
    • képek, stb.

III. MEGJELENÉS :

  • Design (megjelenés),
  • Flash, intro, zene,
  • logó, arculat,

IV. MARKETING :

  • kulcsszavak,
  • keresőkbeli jó helyezés elérése, SEO,
  • honnan kíván elsődleges forgalmat generálni,
  • milyen forgalomra és konverzióra (rendelések) lehet számítani,
  • on-line irdetések tervezett bevétele,
  • milyen egyéb bevételek tervezhetők.

   Egy alapos feladat-analízist majdnem olyan nehéz megcsinálni, mint magát a rendszert. Ezért egy kicsit elhanyagolt ez a terület, főként, ha valaki egyszemélyben a feladat kitalálója és maga a fejlesztő is, és fejből irányítja a megvelósítást. Az is igaz, hogy amennyiben sablon, vagy portál motort alkalmazunk a webfejlesztés eszközéül, úgy a kiválasztott eszköz, amellett, hogy megkönnyíti a fejlesztést, egyben korlátot is jelent. Sok esetben - általában az első (még tanulási szakaszban történő), kísérleti fejlesztéseknél - próbálkozásos alapon jutunk el a kész produktumig. Azonban be kell látni, hogy komolyabb fejlesztés, megköveteli a tervszerűséget és az alaposságot. Előzetes terv -, specifikácó hiánya nagyon le tudja rontani a munka hatékonyságát, aminek leggyakoribb esete, amikoris a megrendelő egész mást kap vissza, mint amit előzetesen elképzelt (ennek komoly jogi és anyagi következményei is lehetnek). Mindent egybevetve, csak javasolni tudjuk, hogy legalább funkcionálisan (de nagyobb rendszereknél műszaki és számítástechnikai vonatkozásban is) tervezzük meg a rendszerünket, ami legalább olyan fontos, mint a fejlesztéssek és üzemeltetéssel kapcsolatos üzleti tervünk elkészítése. Míg az előző a mit és a hogyanra -, addig az utóbbi, a miből (milyen erőforrásokból) kérdésekre keresi a választ. Belátható, ezek egyike sem elhanyagolható körülmény.