WEBALKALMAZÁS
= Előkészítés     
= Fejlesztés      
= Fenntartás      
= Felhagyás
Portfólió
Honlap térkép
home page general information levél küldése copyright information

Piackutatás

    A piackutatás, a piaci folyamatok megismerésére, a piaci események és összefüggések feltárására, előrejelzésére irányul. Célja, azon gazdasági tevékenységre vonatkozó döntések előkészítése, melynek piacát vizsgáljuk. A piackutatás egy konkrét termékre, szolgáltatásra vonatkozik. A mi esetünkben tehát, a leendő webes szolgáltatásunra vonatkozó fejlesztési elképzeléseink megalapozását szolgálja. Piac elemző tevékenységünk, közvetlenül arra irányul, hogy megtaláljuk (leteszteljük) azt a területet, ami vélhetően sikerrel kecsegtet számunkra. A piackutatásunk tárgya lehet egy új alkalmazási terület (piaci szegmens, vagy réspiac) keresése, kiválasztása, de akár meglévő elképzelésünk, pl.: a rendszeres szakmai tevékenységi területünk felülvizsgálata a tekintetben, hogy egy webfejlesztés mennyiben tenné hatékonyabbá azt (ez utóbbit nyilvánvalóan, amúgy jobban ismerjük).

    A piackutatás során információkat szerzünk a felhasználói igényekről,  (fogyasztókról, potenciális vevőinkről), a  versenytársakról, üzleti partnereinkről, és magáról a piaci helyzetről (amiket együttesen nevezhetünk piaci információknak is).

    Az "online vállalkozásunk” piacelemzését, magán az Interneten keresztül végezhetjük. A versenytárasak (oldalainak) és az esetleges üzleti partnerek megtalálása nem jelenthet problémát, különösen, ha egy témába beleássuk magunkat, de mit tudhatunk a felhasználói igényekről? Vegyük figyelembe, azt, hogy kvázi, mi magunk is felhasználók vagyunk, ha ilyen szemüvegen keresztül nézünk a fejlesztésünkre, akkor pontosan tudhatjuk, hogy mi kell a felhasználónak (pl.: ami nekünk is). Tapasztalt marketing szakemberek (hogy nem mondjam, "guruk") azt tanítják, hogy a felhasználói igényeket - ha jól csináljuk - mi magunk ébreszthetjük fel a vevőinkben. 

    S mi a helyzet, a „piaci helyzet”-el? Egy webes termék vagy szolgáltatás piaci helyzetét az a körülmény fejezi ki a legjobban, hogy az adott termék vagy szolgáltatás iránt, milyen érdeklődés mutatkozik a neten, azaz oldalainkat mennyien látogatják rendszeresen. Ez alapvetően két dologtól függ, egyfelől, mennyire adekvát tartalmat szolgáltatunk (mennyien keresik tudatosan az oldalunkat), másfelől, ebben a nagy tolakodásban (ami a weblapok özönét jelenti), milyen helyezést foglalunk el, a meghatározó keresőkben. Ugyanis a weblapunk megtalálásának három módja van:

  • vagy tudják a lapunk URL címét, és azt közvetlenük beírják a böngésző címsorába (vagy belinkelik, a kedvencek közül),
  • vagy egy külső linken (pl.: hirdetésen) kersztül jutnak el a lapunkra,
  • vagy egy keresőn keresztül, témakör (kulcsszó) alapján találják meg a lapunkat.
    A keresők által kiadott, un. találati listák - magyar viszonyok között - átlagosan, úgy tíz-, százezres nagyságrendűek lehetnek. Egyáltalán nem mindegy weblapunk (szolgáltatásunk) megtalálása szempontjából, hogy ezen a találati listán rajta vagyunk-e az első lapon (az első tízben), vagy csak a sokadikon. Az, hogy a felhasználó visszatér-e az oldalunkra, az már a tartalom függvénye, amennyiben megfelelő színvonalú, adekvát, aktuális tartalmat talál rajta, bizonyára visszatér, illetve ajánlja azt, az ismerőseinek is. Akik ismerik a webcímünket, azok, feltehetően már az visszatérő látogatók sorából kerülnek ki.

    Összefoglalva a web-alkalmazásunkat megelőző piackutatásnál, olyan témát ("terméket") válasszunk (vagy a már meglévő témánkat olyan szempontból ellenőrizzük), hogy komoly érdeklődésre (nagy forgalomra) számíthassunk, s - nem utolsósorban - melyet meg is tudunk valósítani (azaz folyamatosan, minőségi tartalommal tudjunk ellátni).